- Rich Henderson heeft tien jaar gewerkt als steward voor een grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
- Hij deelt een aantal belangrijke tips met Insider voor een comfortabele reis.
- Stewards of stewardessen proberen om te kopen om een betere plek krijgen, heeft volgens hem geen zin.
- Lees ook: Het is volgens stewards en stewardessen oké om je stoel achterover te laten leunen tijdens een vlucht, maar doe nooit je schoenen uit
Is het veilig om vliegtuigkoffie te drinken? Kan ik naar een vrije stoel een paar rijen verderop? Kom ik in de problemen als ik ga boarden voordat mijn groep wordt opgeroepen?
Als je met dit soort vragen worstelt bij het vliegen, ben je hier op de juiste plek.
Rich Henderson is een steward met 10 jaar ervaring en medeauteur van het blog ‘Two Guys on a Plane’. Hij heeft een aantal brandende vragen van Insider beantwoord over het boarden en uitstappen en alles wat daartussenin gebeurt. Vanwege het mediabeleid van zijn werkgever wil hij de naam van de luchtvaartmaatschappij waar hij voor gewerkt heeft geheim houden, maar die is wel bekend bij en gecontroleerd door Insider.
Voor de vlucht
Ken je die mensen die al bij de gate staan als het nog een uur duurt voordat het boarden begint? Stewards en stewardessen hebben daar volgens Henderson een niet al te vleiend woord voor: “gateluizen” (gate lice).
"Blijf gewoon zoveel mogelijk weg uit de boardingruimte totdat jouw groep (bijna) wordt opgeroepen", zegt hij tegen Insider. "Als onze 'frequent flyers' en vip-reizigers nog niet richting het vliegtuig gaan en onze crew ook niet, dan heb je echt helemaal niks te zoeken bij de ingang van de gate."
Maar "gateluizen" wachten tenminste nog hun beurt af. Dat geldt niet voor passagiers die voordringen en al aan boord willen als hun groep nog helemaal niet opgeroepen is.
Als je nog nooit hebt geprobeerd voor je beurt te gaan boarden, heb je daar op z'n minst wel eens over nagedacht. Of je wel of niet in de problemen komt als je voordringt hangt af van de luchtvaartmaatschappij en de medewerkers bij de gate, zegt Henderson. Maar hij adviseert het niet te proberen om daar achter te komen.
"Er zijn gatemedewerkers die het niet veel uitmaakt of het niet opmerken dat je niet bij de juiste groep staat als je je verder vriendelijk gedraagt", zegt hij tegen Insider. "Maar anderen zullen je uit de rij zetten als je wordt betrapt en je voor schut zetten."
Hoewel het misschien verleidelijk is om eerder aan boord te gaan, kan het boardingproces daarmee verstoord worden. Dat is juist bedacht om iedereen zo snel mogelijk in het vliegtuig te krijgen en frequent flyers en extra betalende klanten te belonen.
Je boarding-groep hangt af van het soort ticket dat je hebt gekocht en of je een speciale status of speciale credit cards hebt bij de luchtvaartmaatschappij, zegt Henderson. Bij het Amerikaanse Delta Airlines mogen Medallion-leden bijvoorbeeld eerder aan boord, terwijl Basic Economy-passagiers met goedkopere tickets als laatste boarden.
Tijdens de vlucht
Je bent in het vliegtuig! Gefeliciteerd, maar je bent niet blij met je plek — dus je vraagt aan het cabinepersoneel of je op een vrije stoel elders kan gaan zitten.
Als er vrije stoelen beschikbaar zijn in je eigen cabine, laat de crew je volgens Henderson meestal wel van plek wisselen. Maar stewards en stewardessen kunnen in serieuze problemen komen of zelfs ontslagen worden als ze passagiers een upgrade geven, omdat luchtvaartmaatschappijen dat kunnen zien als het stelen van een product.
"We kunnen je waarschijnlijk wel verplaatsen naar een betere rij of een rij met een uitgang als er een plek beschikbaar is", zegt Henderson. "De beste tip is om gewoon vriendelijk en meegaand te zijn tegen zowel de crew als je medepassagiers. Daar kan je een heel eind mee komen."
Je zit in je stoel en waarschijnlijk heel dicht naast op z'n minst één andere passagier. Hoewel het beleefd is gedag te zeggen en een praatje te maken, is het volgens Henderson geen goed idee de hele vlucht door te blijven praten.
Tijdens de meeste vluchten komt na ongeveer een uur de kar met drankjes voorbij. Henderson zegt dat je beter geen warme drankjes als koffie en thee kunt bestellen die zijn gemaakt met water uit de kraan aan boord van het vliegtuig.
"Vliegtuigwater is goor en er zijn altijd geruchten over hoe vies de watertanks zijn", zegt hij tegen Insider. "Het is op zich wel veilig om te drinken denk ik, maar je wil echt niet weten waar het vandaan komt."
Wat betreft eten zijn de snacks volgens Henderson meestal dagvers. Toch hebben niet alle vliegtuigen koelkasten aan boord, dus is het altijd beter iets te bestellen aan het begin van de vlucht dan aan het eind.
"Als je een snack koopt aan het begin van de vlucht, komt het net uit een koelruimte", zegt hij tegen Insider. "Maar als je al vijf uur onderweg bent, dan ligt het daar al die tijd buiten."
Na de vlucht
Je hebt de pech dat je jouw handbagage in een bagagevak net achter je stoel moest opbergen. Dan heb je twee opties na het landen: wachten tot iedereen achter je voorbij is gekomen en dan je bagage pakken of je er tegen de rij in proberen tussendoor te wurmen.
"Mijn beste advies is om zo beleefd mogelijk tegen de rij in te gaan", zegt Henderson. "Meestal kan je als de rij even wat minder druk is wel tussen de mensen door bij je bagagevak komen."
Sinds corona ziet Henderson een "enorme toename" van passagiers die de crew bij wijze van dank een fooi geven of wat lekkers. Dat is meestal welkom, maar niet als het duidelijk is als je er iets voor terug verwacht. Henderson zegt tegen Insider dat je niet met omkoping in de first class terecht kan komen.
"Als wij merken dat je verwacht iets gratis van ons te krijgen, dan gaan we je dat hoogstwaarschijnlijk niet geven", zegt Henderson. "Maar als je vriendelijk bent en nergens om vraagt, geven we je alles wat binnen onze mogelijkheden ligt."
De crew waardeert het heel erg als passagiers na afloop van de vlucht de tijd nemen hen te bedanken. "Het doet ons heel erg goed om even bedankt te zeggen voor de veilige vlucht of voor alles wat we doen, want er zijn genoeg passagiers die tijdens het boarden of uitstappen doen alsof we niet bestaan."